+48 663 845 733
pn - pt, 8:00-16:00
sklep@uniskk-market.pl
0
Koszyk

Dyrektywa Omnibus a ekspozycja cen w sklepach stacjonarnych - co się zmienia?

Od 1 stycznia 2023 roku w Polsce obowiązuje dyrektywa Omnibus. Część z zasad obejmuje sklepy stacjonarne i nakłada na nich obowiązek specjalnej ekspozycji cen i informacji o towarach. Jakie zmiany wprowadzono i jak się do nich dostosować?

Dyrektywa Omnibus - główne założenia

Unijna dyrektywa Omnibus skoncentrowana jest wokół praw ochrony konsumentów. Dyskusje na ten temat krążą głównie wokół sklepów internetowych, natomiast stacjonarne placówki również zobowiązane są do przestrzegania nowych przepisów - głównie związanych z ekspozycją cen towarów. Nadrzędnym celem dyrektywy jest ochrona konsumentów przed nieuczciwymi praktykami sprzedawców. Chodzi m.in. o fałszywe obniżki cen, które można obserwować np. przed większymi akcjami promocyjnymi typu Black Friday. Sztucznie zaniżane ceny mają zniknąć zarówno z internetowych platform sprzedażowych, jak i ze sklepów stacjonarnych. Sprzedawcy zobowiązani są do podawania najniższej ceny z ostatnich 30 dni. Dzięki temu ma zwiększyć się transparentność cenowa w sklepach.

Kiedy sprzedawca nie musi informować o ostatniej najniższej cenie produktu?

Dyrektywa Omnibus nie nakłada na sprzedawcy obowiązku informowania o najniższej cenie danego produktu z ostatnich 30 dni w kilku zasadniczych przypadkach:

  1. Przy cenie regularnej - jeżeli produkt nie jest objęty promocją i widnieje wyłącznie cena regularna, etykieta nie musi zawierać dodatkowych informacji (nawet, jeżeli ogólna cena produktu się zmieniła).
  2. Przy promocjach łączonych, takich jak "2+1", "3 w cenie 2" - w tym przypadku niższa cena pojawia się dopiero w przypadku spełnienia pewnych warunków i nie nakłada na sprzedawcy informowania o najniższej cenie z ostatnich 30 dni.
  3. Przy promocji z wykorzystaniem kodu rabatowego - podobnie jak w poprzednim przypadku, niższa cena pojawia się dopiero w momencie wpisania dedykowanego kodu, który obniży cenę.

Cenówki sklepowe, a nowa ustawa

Jednoczesne spełnienie nowych warunków ustawy i pewnych przyjętych norm wizualnych w danym miejscu może być trudne. Dodatkowo, gdy w grę wchodzi m.in. przedstawienie na etykiecie alergenów lub składu, właściciele sklepów mogą mierzyć się z nie lada wyzwaniem.

Wobec powyższego, warto rozważyć zaopatrzenie się w specjalną drukarkę. W naszym sklepie internetowym znajdziesz kompleksowe rozwiązania, m.in. urządzenia z oprogramowaniem CardPresso, które oferuje szablony, wzory i fonty, dzięki którym szybko i łatwo zaprojektujesz nowe, estetyczne cenówki do swojego sklepu.

Poznaj naszą ofertę lub skontaktuj się z nami, abyśmy mogli porozmawiać o szczegółach.